|
Po trzech kwartałach 2019 roku nakłady na reklamę online wzrosły o prawie 380 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego, dzięki czemu ich całkowita wartość osiągnęła 3,5 mld zł. Przełożyło się to na dynamikę rok do roku na poziomie 12%.
W trzecim kwartale 2019 roku tempo rozwojowe reklamy cyfrowej utrzymało dwucyfrowy indeks zaobserwowany we wcześniejszym kwartale. Dzięki temu wydatki na komunikację cyfrową po trzech kwartałach wzrosły o 12%. Jeśli w ostatnim kwartale utrzymało się zbliżone tempo rozwojowe, można liczyć na to, że cały rok zamknął się pobiciem rekordowej kwoty 5 mld zł.
W badanym okresie utrzymały się kluczowe mechanizmy rynkowe, które wpływają na jego obraz. Wysoką dynamikę notuje wciąż komunikacja marketingowa w urządzeniach mobilnych, która wypracowała 45% wzrostu. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ mają media społecznościowe oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic.
Ogólny obraz rynku również nie uległ zmianie - dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów tortu reklamowego online, marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia ponad jedną szóstą, zaś e-mail około 2%. Utrzymała się także dynamika poszczególnych formatów - wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która wciąż notuje wskaźnik ujemny.
Zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Ranking sektorów jest prawie identyczny jak w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Na miejscu zdecydowanego lidera plasuje się handel, a kolejne miejsca zajmują odpowiednio: telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największy wzrost zanotowała kategoria odzież i dodatki (ponad 30%). Wysokie indeksy (ponad 10%) osiągnęła także większość liderów rankingu.
Dane zbierano do 20 grudnia 2019 r.
|
|