|
Po trzech kwartałach 2017 roku wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6%. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
Jak wynika z badania AdEx realizowanego dla IAB Polska przez PwC, w trzecim kwartale 2017 roku utrzymały się dotychczasowe trendy obserwowane w obszarze wydatków na reklamę cyfrową. Tempo rozwojowe wyniosło wtedy 5%, a dominujące formaty reklamowe utrzymały swą pozycję. Ogólny obraz rynku po trzech kwartałach pozostał więc taki sam - dominuje reklama graficzna z udziałem na poziomie 47%, a drugi w kolejności marketing w wyszukiwarkach pozyskał 34% tortu reklamowego. Jedynym formatem wciąż odnotowującym spadek jest e-mail marketing, a ogłoszenia utrzymują wciąż wysoką dynamikę. Analizując klasyfikację dodatkową - obejmującą zarówno szczegółowe formaty, modele sprzedaży, jak również środowiska emisji - zaobserwowane trendy także nie różnią się od tych, które były widoczne dotychczas. Wysoką dwucyfrową dynamikę zanotowały: wideo online, reklama sprzedawana w modelu programmatic oraz emitowana w mediach społecznościowych.
Biorąc pod uwagę podział tortu reklamowego online ze względu na reklamodawców - ranking reklamodawców również nie uległ znacznej zmianie. Pierwsza piątka pozostała ponownie ta sama, warto jednak zwrócić uwagę, że wśród nich znacznie zwiększył swe nakłady handel, który dzięki temu umocnił się na pozycji lidera i zwiększył udział w torcie reklamowym o 3 punkty procentowe. Do branż, które znacznie zwiększyły nakłady na komunikację cyfrową należą także: sprzęty domowe, odzież, chemia gospodarcza oraz usługi dla biznesu.
Dane zbierano do 20 grudnia 2017 r.
|
|