1. Wyniki

  2. O badaniu

  3. Platforma

  4. English


Wyniki badania


IAB/PwC AdEx 2014’H1


Wartość cyfrowej reklamy w Polsce przekroczyła 1,25 miliarda złotych. Wydatki na reklamę online wzrosły o 5,7% względem analogicznego okresu poprzedniego roku, co przekłada się na dodatkowe 67 milionów. Prawie połowę tej wartości wypracowała reklama graficzna – będąca wciąż liderem wartości i dynamiki – głównie dzięki wideo online i reklamie mobilnej, które wciąż notują najwyższe wzrosty.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, trzy największe formaty zanotowały wzrosty na dość zbliżonym poziomie, zaś czwarty zaliczył minimalny spadek. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która utrzymała 43% udziału rosnąc w tempie 6,3% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost przede wszystkim wideo online (28% wzrostu rok-do-roku), które rośnie najszybciej w formacie in-stream (41% rok-do-roku). Reklama w urządzeniach mobilnych – choć jej wartość nominalna jest wciąż na stosunkowo niskim poziomie – odpowiada za 10% wzrostu wartości reklamy graficznej. Warto także zwrócić uwagę, że klasyczne formaty display, które pod względem wartości w zeszłym roku praktycznie zatrzymały się w miejscu, w pierwszym półroczu 2014 r. także notują kilkuprocentowe wzrosty.

Na kolejnym miejscu wciąż plasuje się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Format ten utrzymał 37% udziału w torcie, dzięki dynamice na poziomie 5,8% rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się ogłoszenia (15% udziału) oraz e-mail (5% tortu reklamowego online).

Biorąc pod uwagę podział branżowy, liderzy w rankingu pozostają ci sami. Największe wydatki zanotowała ponownie motoryzacja, która pozyskała 18% tortu reklamowego online. Obserwowana jest dalsza duża dynamika wydatków na odzież i dodatki (wzrost o 59%). Cieszy także zwiększanie budżetów na dobra szybkozbywalne: chemię gospodarczą (+19%) oraz napoje i alkohole (+16%).

Trendy wynikające z ostatniego badania wskazują na to, że rynek reklamy on-line ciągle ma ogromny potencjał wzrostowy. Ważna jednak jest ciągła edukacja reklamodawców, i to nie tylko tych dużych, ale również małych i średnich przedsiębiorstw. Podnosząc poziom kompetencji przedsiębiorców w obszarze reklamy interaktywnej zapewnimy, że będą mogli w pełni wykorzystywać ogromny wachlarz możliwości, jaki tkwi w tym kanale komunikacji marketingowej. Dalsze źródła dynamicznego wzrostu wydatków to między innymi – a może przede wszystkim – MśP, które dziś w reklamie interaktywnej dopiero raczkują. Innym problemem, z którym musimy się w końcu uporać, jest przekierowanie wydatków reklamowych do wydawców działających zgodnie z prawem, tzn. nie naruszających praw własności intelektualnej (np. legalne serwisy wideo online) - podkreśla Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Dane zbierano do 8 września 2014 r.