O badaniu |
Definicje formatów reklamowych |
W ramach wyników badania prezentowane są dwa typy klasyfikacji: podstawowa i dodatkowa. Klasyfikacja podstawowa uwzględnia rozłączne dane dotyczące poszczególnych formatów (np. display, SEM), podczas gdy klasyfikacja dodatkowa uwzględnia zestawienia, które są już uwzględnione w klasyfikacji podstawowej (np. mobile, wideo), w związku z czym dane z obydwu klasyfikacji nie mogą być sumowane. Klasyfikacja podstawowa Display Szeroko pojęta reklama graficzna, do której należy cały szereg kreacji:
Typ reklamy, w którym treść i elementy graficzne e-maila lub wiadomości wysyłanej na skrzynki w profilach serwisów społecznościowych są w całości określane przez reklamodawcę, a wiadomość wysyłana jest w jego imieniu przez posiadającego/zarządzającego listą odbiorców. Reklama typu e-mailing przeprowadzana jest na zasadzie opt-in, kiedy to odbiorca wyraził zgodę na odbiór wiadomości. Ogłoszenia Ogłoszenia w badaniu IAB Polska/PwC AdEx obejmują następujące formaty reklamowe:
Reklama w wyszukiwarkach i kontekstowa - reklama w ramach ogólnych usług wyszukiwania - składa się na to reklama w wynikach wyszukiwania w modelu pay-per-performance i każda usługa, która przewiduje, że reklamujący się płaci udostepniającemu za pozycjonowanie. Kategoria obejmuje także reklamę zamawianą w sieciach kontekstowych. SEM w badaniu IAB Polska/PwC AdEx obejmuje wyłącznie reklamę tekstową. Klasyfikacja dodatkowa Klasyfikacja dodatkowa zawiera różne zestawienia - zarówno formaty (np. wideo), modele sprzedaży (np. programmatic) czy typ urządzeń, na jakich jest wyświetlana relama. Mobile Reklama internetowa w urządzeniach mobilnych - forma reklamy poprzez telefony komórkowe, tablety i inne urządzenia bezprzewodowe (nie obejmuje laptopów). Ten rodzaj reklamy w sieci komórkowej obejmuje wszystkie podstawowe typy reklamy online (Display, SEM, Ogłoszenia, E-mail), np. reklamy w postaci banerów sieci komórkowej, płatne pozycjonowanie w wyszukiwarkach, a także sponsorowanie internetu komórkowego i tzw. "interstitials" (pojawiają się, gdy żądana strona internetu komórkowego jest w trakcie załadowywania). Reklamy internetowe w sieci komórkowej nie obejmują innych form marketingu komórkowego takiego jak SMS, MMS czy krótkie numery "short code". Mobile w badaniu IAB Polska nie obejmuje też reklamy w aplikacjach. Programmatic Przychody reklamowe pochodzące z automatycznych modeli sprzedaży opartych o mechanizmy oprogramowania i algorytmy (tzw. "ad tech"). Na kategorię programmatic mogą się składać:
Całkowite przychody z reklamy sprzedawanej w modelu programmatic obejmują także "technology fee" ponoszone przez wydawców - koszt wykorzystania platform technologicznych umożliwiających oferowanie powierzchni w modelu programmatic (koszty SSP, PMP lub adserwera umożliwiającego integrację z exchange). Programmatic fee może być także określane jako revenue share bądź opłata za pośrednictwo. Programmatic w badaniu IAB Polska/PwC AdEx nie obejmuje natomiast kosztu zakupu danych, marży pobieranej przez dostawcę technologii DSP za korzystanie z jej rozwiązania w procesie zakupu powierzchni reklamowej ani dopłat za dodatkowe usługi. W ramach programmatic wyróżnione są wydatki na RTB (Real Time Bidding) - model zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym w trybie aukcyjnym, sprowadzony wyłącznie do kategorii Open Market. Reklama efektywnościowa CPA (ang. Cost Per Action) - kategoria obejmuje przychody ze świadczeń reklamowych rozliczanych w modelu płatności za określony efekt. Jako efekt najczęściej definiuje się kliknięcie w kreację reklamową, przekierowanie unikalnego użytkownika, sprzedaż bądź innego rodzaju akcje wygenerowane przez użytkownika mającego styczność z kreacjami reklamowymi. Kategoria nie zawiera przychodów z marketingu wyszukiwarkowego i reklamy kontekstowej. Reklama behawioralna Obejmuje szereg formatów reklamowych (np. display, e-mail), które kierowane są do odpowiednich grup celowych. Ten typ reklamy oparty jest na analizie zachowań/ ruchu użytkowników (np. aktywności na poszczególnych stronach www - przeglądanie stron i kliknięcia wykonane przez użytkowników), którzy są przypisani do odpowiednich segmentów, zapisanych w cookies. Zestaw "segmentów", z którymi łączone są dane behawioralne użytkownika można zdefiniować jako behawioralny profil reklamowy. Takie profile nie zawierają danych osobowych opierając się na zachowaniu użytkownika, nie zaś na jego tożsamości.
Płatny rodzaj działań promujących markę, usługę lub produkt. Swoją formą i funkcją jest dopasowana do mediów, w których występuje. Wymaga transparentności, powinna być jasno opisana jako działanie reklamowe, aby odbiorca zawsze był w stanie odróżnić treści komercyjne/sponsorowane od redakcyjnych. Reklama natywna obejmuje dwa kierunki intepretowania i realizacji reklamy natywnej:
Typ reklamy graficznej, w której w przeciwieństwie do zwykłej animacji (bądź statycznej ekspozycji) użytkownicy mogą wejść w interakcję nie ograniczającą się jedynie do kliknięcia przenoszącego do strony docelowej bądź do zamknięcia reklamy (np. poprzez krzyżyk), umożliwia natomiast, dzięki elementom wbudowanym w reklamę (np. mini-gra, film wideo), szerszy zakres interakcji budujących dodatkowe zaangażowanie w promowany produkt/ markę - odtwarzanie filmów, dźwięków, oglądanie zdjęć, przesuwanie elementów, klikanie w przedmioty itp.
Obejmuje dowolny typ reklamy emitowanej w środowiskach, w których możliwe jest dzielenie się treściami (np. wypowiedzi, linki, materiały graficzne itp.) pomiędzy użytkownikami. Do środowisk Social Media należą: serwisy społecznościowe, fora i blogi. Wideo online Reklama wideo towarzyszy emisji filmów wideo rozpowszechnianych w internecie, które są odbierane na urządzeniach takich jak komputery czy telefony komórkowe lub do nich pobierane. W formie podstawowej może to być reklama telewizyjna nadawana online, reklamy jednak coraz częściej są adaptowane do nadawania ich w internecie lub w tym celu specjalnie tworzone. Istnieją różne metody dostarczania reklamy, w tym:
|